Kan själv…

Noel har verkligen kommit in rejält i “kan själv” träsket.

Noel: “Jag är kissenödig”
Jag: “Kom så går vi på pottan då…”
Noel: “Jag kan själv mamma”

eller

Jag: “Det är dags att duscha Noel”
Noel: “Jag gör det sen”
Jag: “Nej, vi ska göra det nu.”
Noel: “Jag kan själv”
Jag: “ok”

Jag får dock ställa in så temperaturern på vattnet är lagom.
Jag: “Är det för varmt eller för kallt?”
Noel: “Det är inte lagom”
Jag: “Är det för varmt?”
Noel: “Ja”
Jag: “Nu då?”
Noel: “Nu är det lagom mamma, nu kan jag själv”

Och faktiskt – ungen duschar själv. Han stänger av vattnet efter en bra stund, tar ner schampooflaskan och häller ut en hel del i handen och börjar gegga runt. Efter lite tjat får jag hjälpa till och gnugga in i håret, men sedan är det stopp. Han kan ju trots allt skölja med vatten själv…

Min lille skitunge som för någon månad sedan bölade så fort man pratade om att duscha. Han sköljer huvudet som aldrig förr, gnuggar sig i ögonen för att få bort vattnet, stänger av kranen själv och säger sedan:

“Nu får du ta mig i handuken mamma!”

